Tvorba skinů pro rFactor ve svobodných nástrojích

Lepší závodní simulátor, než rFactor se najde jen těžko. Simulátory mají poměrně úzkou skupinu fanoušků, protože na zajetí solidního výsledku je potřeba hodně tréninku, fakticky musí „hráč“ zajet okruh poslepu, stejně jako reálný pilot závodního auta. Protože zatím není zcela dokončen žádný simulátor, který by kvalit rFactoru dosahoval, používáme jej aktivně na českém simracingovém portálu SimRace.cz.

Některé závodní série mají povolené skinování aut. Většina postupů počítá s koupí proprietárního Adobe Photoshop, avšak stejného výsledku se dá dosáhnout pomocí svobodných nástrojů. V GIMPu se zpracuje skin, jímž simulátor „potáhne“ na auto, a v Inkscape si může designer připravit doplňkové prvky grafiky, jenž pak v GIMPu umístí na skin auta. Pro export do formátu DDS je potřeba plugin pro GIMP.

Potřebný software

  • GIMP – trochu ikona svobodného software, mocný grafický program, který bude potřeba pro namalování skinu.
  • GIMP DDS Plugin – Plugin pro export do DDS. Instaluje se jen rozbalením do adresáře pluginů v GIMPu.
  • Inkscape – vektorový grafický program. Doplňkovou grafiku je lepší si připravit ve vektorech a mít ji v nich uloženu pro budoucí použití.

Kreslení a export

Ideální je, pokud je k dispozici prázdná šablona auta, případně alespoň s povinnými logy (jak máme třeba u nás na SimRace.cz). Obvykle je ve vrstveném formátu PSD, který GIMP umí naimportovat, leč během práce si uložím vrstvenou šablonu do nativního XCF. Práce s vrstvami je o hodně příjemnější a pohodlnější, neslučujte si je do plochého obrázku (i když to zpočátku láká).

Před uložením do formátu dds, jemuž rozumí třeba rFactor, je potřeba obrázek zploštit („flatten image“), v menu jako Obrázek -> Zploštit obrázek. Export obstará nainstalovaný GIMP DDS plugin, v menu Soubor ->Export as …, jenž se zeptá ještě na kompresi a vytvoření mipmaps. Protože i při exportu z proprietárního Adobe Photoshop se používá komprese BC3/dxt 5 a je nutné zapnout vygenerování MIP map, držel bych se zvyklostí a moc neexperimentoval, zvláště není-li moc času a tlačí termín na odevzdání skinu.

Gimp DDS Plugin
Gimp DDS Plugin

Nippon
První výsledek

Závěrem

Předpokládám, že výše uvedený postup bude fungovat i pro další hry, pokud tyto umí DDS, takže se neobávám, že postup bude za pár týdnů vhodný jedině ke smazání.