Smrtící rána pro Flash?

Adobe vidělo v přinesení přehrávače Flash na OS Android budoucnost, ale zdá se že vidění bylo špatné. Bezpočet stížností na stabilitu Flashe postupně vedl k ukončení oficiální podpory, z app store Google Play již nainstalovat nejde a do září 2013 se budou dodávat jen bezpečnostní aktualizace.

Ještě nějakou dobu bude existovat možnost doinstalace z apk balíku, avšak bez bezpečnostních aktualizací přes app store Google Play. Nainstalujete si software, jenž je poměrně nestabilní, dovede poměrně rychle „zkonzumovat“ baterii a musíte si sami hlídat, zda není vydána bezpečnostní aktualizace? Po iOS (Apple iPod/iPhone) je Android další systém kde jednoznačně vítězí HTML5 nad dosti obskurdním Flashem. Přiznám se, že situaci kolem mobilních Windows neznám, ale tam je nejspíše Adobe Flash historickým záznamem delší dobu.

Flash je dobře vymyšlená technologie, již od dob kdy jej dělala Macromedia. Problematická funkčnost Adobe Flash u uživatelů alternativních operačních systémů (GNU/Linux, či *BSD,) je víceméně minulostí. Na desktopech bude mít Adobe Flash ještě dlouho relativně pevnou půdu pod nohama, jakkoliv po zahájení práce s Googlem na integraci nového API je zřejmé, že uživatelé GNU/Linuxu budou muset používat prohlížeč Google, či alternativní implementaci Flashe (Gnash, Lightspark), nebo prostě flashový obsah neuvidí.

Kombinaci HTML5/CSS3/JS nepovažuji za ekvivalentní možnosti flashe, hry bude dost náročné přeprogramovat, ne-li nemožné. Volba JavaME/JavaFX by byla také problematická, zatím ukázal Oracle jen demo JavaFX pro Android a iOS, leč pro hodně minoritní Windows Mobile překvapivě Java je. Z opravdu RIA technologií zbývá jen Silverlight, ale jeho implementace pro Android, či iOS, Moonlight je daleko od produkčního nasazení (nehledě k tomu, že jsem nenašel bezplatný runtime).

Pokud Adobe nedokázal obhájit Flash na iOS a Androidu, jejichž podíly rapidně rostou, zřejmě by se měli zamyslet weboví grafici, zda využijí flashové animace či nikoliv. Bohužel flash neslouží jen pro animované a interaktivní doplňky webových stránek, ty půjde vyřešit v HTML5. Stejně půjde vyřešit i přehrávání médií, jen by se měli tvůrci webových přehrávačů shodnout na jediném video kodeku.

Kromě herního průmyslu se lze bez Adobe Flash snadno obejít. Podle mého bude ještě dlouho růst penetrace chytrých telefonů a tabletů (na úkor běžných počítačů), u běžných uživatelů. Jako programátor považuji za nejlepší takovou technologii, která funguje na co nejširším spektru klientských zařízení a trh, který může znamenat 10 % uživatelů bych se neodvážil ignorovat. Přesně to je důvod, proč si myslím, že dny Flashe jsou sečteny, že Adobe Flash se stane technologií minulosti, byť ještě dlouho bude koexistovat vedle HTML5.

Jeden komentář u “Smrtící rána pro Flash?”

  1. Znovu: Co je to HTML5? Žádný takový standard není. Kde je nebo v dohledné době bude standard HTML5? W3C se vyjádřila, že standard HTML5 vyjde nejdříve v roce 2022.
    Jinak řečeno, nechápu propagaci HTML5, protože kromě proprietárních implementací, který si každý bude dělat po svém a nebudou mezi sebou zcel akompatibilní – nic jiného při pokusu používat HTML5 nemůže vzniknout.
     
     

Komentáře jsou uzavřeny.