Žrout času: rFactor

Sice jsem z těch, kteří tvrdí, že PC je pracovní nástroj a na hry jsou specializované konzole, nicméně je jedna hra, jíž jsem pro konzole nenašel a je šíleným žroutem času, ale tak dokonale zpracovaným, že fanoušek automobilových závodů by ji měl snad povinně mít doma. Tou hrou je rFactor, který já popisuji jako simulátor fyziky závodního auta.

MonacoRyze teoreticky by příznivci GNU/Linuxu nemuseli dále číst, protože hra je určena pro platformu MS Windows . Škoda, že autoři neportovali její engine i na GNU/Linux, ani by mi nevadilo, kdyby neměla otevřené zdrojové kódy. A díky tomu, jak se vylepšuje PlayOnLinux (respektive Wine, který je využíván) si myslím, že doba, kdy rFactor půjde pod GNU/Linuxem není až tak moc vzdálená. Horší je to s ovládáním, ať se na mne nikdo nezlobí, ale ovládat takovýto simulátor čímkoliv jiným než volantem je šílené zoufalství. Já mám Logitech Momo (a plně jej zprovoznit pod GNU/Linuxem není úplně triviální záležitost), ale do budoucna plánuji výměnu na Logitech Driving ForceTM GT*, nebo Logitech G27.

Simulátor rFactor nezapadá mezi moderní hry a je to znát na požadavcích, moje pracovní PC (Phenom X3@2.1 GHz, 4GB RAM, nVidia 8400GS) se ani neobtěžuje zvýšit takt z úsporného módu při závodění v rozlišení 1280×1024 px. Grafika je vzdálená téměř fotorealistickému podání moderních pokračování Need for Speed, nebo Dirt, ale o co je grafika rFactoru horší, o to je lepší realističnost hry, fyzikální model auta je propracován opravdu detailně, každá menší změna v nastavení se projevuje stejně jako v reálu. Zbytečně neexistuje rFactor Pro, jež je využíván reálnými týmy (například Force India, nebo Red Bull Racing), ale to je trochu jiná liga, než jaká je dostupná a dostačující nám obyčejným smrtelníkům.

Můj miníkS rFactorem je možné jezdit sám na počítači, proti počítačem řízeným autům, nicméně tato možnost je poněkudsi bezzubá a nezáživná, jednako se naučíte AI velmi rychle porážet a druhako chybí lidskost (AI nedělají chyby a navíc jedou bezohledně svou stopu). Ta pravá síla rFactoru je v možnosti síťové hry, já jsem aktivní na serveru SimRace.cz, ale jsou i další, nicméně úroveň již není taková jako zde. Na SimRace.cz je špička virtuálního závodění v ČR/SR, ale máme mezi sebou i reálné závodníky, mezi něž patří Petr Fulín (Fulda), Jaroslav Honzík (Jardier), Daniel Skalický (DemonX), … Docela zajímavé počtení nabídl článek ze Světa Motorů, kde Josef Král potvrdil vyjímečné kvality rFactoru z hlediska chování auta na trati.

 Simulátor rFactor je sice postaršího data vydání a už přibližně 2 roky se čeká na rFactor 2, který by měl mít ještě lepší fyziku auta, používat PhysX a malinko zlepšit grafiku, snad se letos dočkáme. I přes své stáří lze tento simulátor jedině doporučit k zakoupení, ve spojení s naprosto špičkovou závodní komunitou na SimRace.cz je hra nedostižná. Není to jedna z her, které za pár hodin dohrajete a pak se na ní leda práší, přestože stála přes 1000,— KČ a měla úchvatnou grafiku. Snad jen je hloupost zkoušet rFactor bez solidního volantu a ty umí jen Logitech.

Lidé na Simrace.cz rádi uvítají nováčky. „Das ist motorsport, ja?“ říká jeden člověk z vedení SimRace a díky takovým lidem jako je Mirzza patří česká SimRacingová scéna mezi nejlepší na světě. Konkurence (Life For Speed, iRacing) má možná hezčí simulátor, ale nabídka i četnost šampionátů jsou nepoměrně horší. Pokud mě budete chtít na SimRace.cz najít, jsem pod přezdívkou MarekTP.

Edit (11. září 2016)

Vzhledem k tomu, že se parta „závodníků“ kolem SimRace.cz rozpadla a přišel nový simulátor, tak jsem odstranil odkazy vedoucí na dnes již neexistující web. Velká část původních závodníků je na webu Assetto Corsa Central. Několik lig používá ještě původní rFactor, jakýsi seznam lig najdete na stránce rFactor Funsite, ale nevím nakolik je aktualizovaný.


*/Když jsem kupoval Logitech Momo, uvažoval jsem o Logitech Driving ForceTM GT, ale nechal jsem se zmást popisky na krabici, které naznačovaly podporu pouze na Playstation 2/3.

8 komentářů u „Žrout času: rFactor“

  1. no jo asi je to super hra nic mene panove jestli ze teto hre fakt propadnete jako Marek nevim co na to vase drahe polovicky .Ja jen vim ze je hrozny byt doma s clovekem ktery sedi jen u pc pak si doma pripadate ze jste tam uplne sami . No tak hodne zdaru s touto hrou

  2. Pěkný článek, se simulátory začínám a rozhoduji se mezi LFS a rFactor. Po přečtení se přikláním právě k rFactor. Hlavně se těším na změny ve verzi 2 – lepší simulování povrchu trati. V jedničce se každé auto chová jako žebřiňák a podivně poskakuje. Ani rázy do volantu třeba při jízdě na kostkách vývojářům nebaštím – přece jen jsem auto už párkrát řídil. 🙂 Mám Driving Force a výchozí nastavení, feedback na 100 % z možných 150. Volant pořád podivně poskakuje a někdy i se při jízdě na rovince sám strhne na stranu.
    Je naprosto nemožné dostat ten malý nelicencovaný Renault Clio do smyku, auto je v zatáčkách nedotáčivé, ale ani s ruční brzdou se mi za celý závod nepodařilo projet zatáčku "dveřma napřed". Auto sedí jako přibité. 😀
    Live for Speed má podstatně lépe zpracovaný fyzikální model, ale chybí komunita a nástroje na tvorbu tratí. V plné verzi hra nabízí méně než půltucet tratí, z toho jednu v městském prostředí a 1 je parkoviště s kužely. Jízda na kvalitní klávesnici (notebooková na 12" HP nc4400) s dobře nastaveným ovládáním je v LFS mnohem jednodušší než na volantu. Samozřejmě jsem měl vypnuté všechny asistenty. Stačilo zvýšit poloměr otáčení o polovinu, zatáčení je pak plynulé a auto nejde do smyku. Volant je spíš pro větší vtažení do hry.
    Nebýt nedostatku tratí, aut, všeho a slabé komunity, sálh bych po LFS. BTW: zkoušel jste volant pod Linuxem? O kolik klesne FPS s WINE? Je to DirectX 7 hra, takže předpokládám, že klesne k nule…

    1. Houbos: Napsal jste to zcela přesně, LFS má lepší fyziku, ale té bychom se měli dočkat v rFactoru 2, kdežto kolem rFactoru je perfektní komunita. Budu rád až se potkáme na našich virtuálních závodních tratích. Mám rodinu, takže jezdím jen jednu ligu a sem-tam nějakou baráž.
      V Linuxu jsem s volantem pohořel, nezprofoznil jsem Force Feedback. Nicméně nějaká voda od napsání článku uplynula a už mám finance na Logitech G27.

  3.    Na závodění si ještě netroufám, v reálu mám naježděno méně než 1000 kilometrů a virtuálně ještě méně. Hlavně mi dělá potíže předjíždění a dobržďování bez oťukání AI soupeře 🙂
       G27 vám závidím, při spatření české ceny to se mnou málem šlehlo – nový za 8 500 Kč na czc (US e-bay polovic). Poohlížím se spíše po pedálech z http://www.fanatec.de/ , poměrem cena/provedení vítězí.
       Několik tipů: Force Feedback je směšný, proto je dobré nainstalovat plug-in RealFeel (http://bit.ly/c8NmCF – link na rFactorCentral; nastavení na http://copperquarter.com/NAGTforcefeedback.pdf ) nebo LeoFFB.
       Nováčkům doporučuji začít s pomalým autem. Třeba s Citroënem 2CV „Kachna“ – v reálu výkon 9 až 33 koňských sil. 😀 Po 50 kilometrech se už dá zvládnout Škoda Octavia Cup. Na http://www.rfactorcentral.com/ je k nalezení spousta pohárů, aut a tratí.

    1. [RELAX]: Děkuji za upozornění na „konkurenci“, ale radši budu podporovat komunitu, která je dost velká, kde jsou fantastičtí lidé a kde přispívám i na vývoj modů, které „konkurenti“ prostě vezmou a používají.

  4. HOVNO VÍŠ JAK SOU NA TOM OSTATNÍ LIGY! Tak neříkej že JINDE není taková atmosféra jako na SIMRACINGU! Mě třeba příjde SimRacing ubohý! Svým stylem, zpracováním webu a duchem! Náše liga (nebudu jí jmenovat) mě příjde daleko lepší, dost se zlepšujeme a nejeden člověk ze SIMRACINGU přišel k nám.  Můj názor! 

    1. [RogueBoost] Tomu, co jsi tu předvedl říkal jeden Pan Profesor na VŠ mozkový průjem. Kolik modů připravili Vaši lidi? Kolik máte mezi sebou reálných závodníků? A nevím proč se stydíš za to jakou ligu jezdíš, nebo je jiný důvod, proč ji nejmenovat? Ale díky za komentář.

Komentáře nejsou povoleny.